یکی از الزامات اصلی در طراحی یک رستوران موفق، داشتن تهویه سالم است. سیستم تهویه در آشپزخانه های بزرگ بار زیادی را به دوش می کشند و باید به درستی طراحی شوند.
یکی از الزامات اصلی در طراحی یک رستوران موفق، داشتن تهویه سالم است. سیستم تهویه در آشپزخانه های بزرگ بار زیادی را به دوش می کشند و باید به درستی طراحی شوند.
کد خبر: ۱۳۹۳۴۶۲

مشاور و طراح آشپزخانه و رستورانی که در ابتدای پروژه همه امور را هماهنگ کرده است و سرمایه گذار را راهنمایی می کند مسئولیت مهمی در انتخاب و نصب هود در جای مناسب دارد. در این مقاله به استانداردها و دستورالعمل های بین المللی که برای طراحی و نصب هود می پردازد اشاره می کنم. پس تا انتها با ما باشید.

هود صنعتی چیست؟

برای ایجاد یک محیط راحت در فضای استراحت یک رستوران، تهویه آشپزخانه باید به خوبی طراحی شود. اولین و مهمترین تجهیزات تهویه آشپزخانه هودها هستند. هود صنعتی یکی از مهمترین و پرکاربرد ترین تجهیزات تهویه برای هر مکانی است که برای همه ما نام آشنا می باشد و نحوه کار این دستگاه این گونه است که دود، بخار، گازهای سوخته مضر و چربی های حاصل از پخت و پز غذا و هر آلودگی هوایی در محیط را به دام می اندازد و آنها را به سمت سانتریفیوژ (اگزاست فن) هدایت میکند که در نهایت منجر به آن میشود که از محیط خارج شود و این کار باعث می شود کیفیت هوای محیط افزایش پیدا کند و دما را هم بسیار کاهش میدهد.

 

حفاظت در مقابل آتش:

اگر از نظر ایمنی در برابر آتش، هودها را در درجه اول قرار دهیم، بهتر است از استادندارد NFPA96 به عنوان منبع مطمئن استفاده کنیم. به طور کلی، هیچ کس نمی تواند بگوید، برنامه ها به طور کلی طبق این استاندارد صحیح هستند. طبق NFPA 96، نکاتی که باید رعایت شوند عبارتند از:

  • فاصله بین دودکش و مصالح ساختمانی قابل اشتعال باید حداقل 46 سانتی متر باشد. کاهش این فاصله در صورت لزوم به شرایط بستگی دارد و باید شرایط ارزیابی شوند.
  • از نظر آتش سوزی، هر چه فاصله بین منطقه پخت و فیلترهای هود بیشتر باشد، بهتر است. کمترین فاصله ممکن 46 سانتی متر است.
  • فاصله بین فیلتر هود و محل پخت باید حداقل 122 سانتی متر باشد. در برخی موارد، استفاده از کباب پز زغالی، هود به شکل جعبه ای طراحی می شود که به طور کامل پایین آورده و بسته می شود تا از خروج دود به بیرون جلوگیری شود، کاملا اشتباه است و بزرگترین منبع آتش سوزی آشپزخانه است.
  • فیلترهای هود نباید به صورت افقی با زاویه کمتر از 45 درجه قرار گیرند.

یکی از مهمترین محافظت در برابر آتش، فیلتر الکترواستاتیک شستشوی اتوماتیک است که در نزدیکی هود قرار گرفته است. خطر آتش سوزی کاهش می یابد زیرا کانال ها پس از فیلتر الکترواستاتیک آلوده نمی شوند و تمیز می مانند.

ویژگی های هود صنعتی مناسب برای آشپزخانه های صنعتی و رستوران ها | راهنمای نصب

مکان مناسب برای هود

برای داشتن هود موثر قبل از ساختار و اندازه آن باید برای قرار دادن تجهیزات آشپزخانه صنعتی مناسب طراحی مناسب ارائه داد. این کار باید حتما توسط متخصصین انجام شود و از انجام آزمایش و خطا باید جلوگیری شود. چون اصولا این تجهیزات به نسبت گران قیمت هستند و اگر در جای مناسبی قرار نگیرند بازدهی مناسبی از آنها دیده نمی شود و همچنین طول عمر آنها کمتر می شود.

 

  ما در این مقاله به تعداد اگزست فن ها نمی پردازیم و همچنین تعداد اگزاست فن های مورد نیاز برای تجهیزات پخت و پز موضوع این مقاله نیست (جهت کسب اطلاعات در مورد اگزاست فن به این صفحه مراجعه کنید). با این حال، برای تصمیم گیری صحیح برای قرار دادن اجاق ها در زیر هود، یادآوری نیازهای اگزاست فن از بزرگتر به کوچکتر مفید است. هر چه ظرفیت گرمایش گروه پخت و پز بیشتر باشد و منبع حرارت کنترل نشده باشد میزان جریان خروجی اگزوز بیشتر می شود. در جاهایی که شعله کنترل نشده است، گروه های آشپزی با شعله باز و محصول مستقیماً مانند باربیکیو یا منقل زغالی با آتش در تماس است، این گروه ها بیشترین نیاز به اگزاست فن یا اگزوز را دارند.

ابعاد و زوایای بدنه هود

طبق NFPA 96، لازم به ذکر است که فیلترهای هود باید در زاویه ای بیشتر از 45 درجه افقی باشند. مطابق با این قانون در سایر سطوح جانبی بدنه هود، مشخصات کاتالوگ شرکت بر اساس استاندارد تولید کنندگان هود صنعتی از جمله نگین طبخ خاورمیانه در داخل ایران الزامی است. در استفاده، شاهد این هستیم که در سطوح افقی بالایی هودهای جعبه‌ای شکل آب و روغن چکه می‌کند. اگر سایر سطوح هود در شیب تندتر از 45 درجه باشد، از چکه کردن آن جلوگیری می کند. جهت گیری روغن های تغلیظ کننده به سمت تخلیه در کناره هود و تسهیل در پاکسازی چربی روی هود نیز از اثرات مثبت آن است. علاوه بر این، هدایت دود خروجی به سمت هود نیز سودمند است.

هرچه عمق داخلی کاپوت بیشتر باشد، هدایت دود ورودی به کاپوت به داخل مجرای اگزاست فن آسان‌تر است. عمق هود نباید کمتر از 60 سانتی متر باشد. طبق نتایجی که نگین طبخ از نصب هود گزارش کرده است هودهای عمیق نتایج خوبی می دهند.

ویژگی های هود صنعتی مناسب برای آشپزخانه های صنعتی و رستوران ها | راهنمای نصب

ارتفاع کلاه آویزان در هودهای صنعتی

هنگامی که فاصله بین هود و منطقه پخت و پز را کاهش می دهیم،  عملکرد هود افزایش یابد. در گزارشی که انجام شده است افزایش ارتفاع هود نباید تاثیر منفی در زمانی که گریل در وسط هود قرار دارد، داشته باشد. با این حال، نمی توان به طور کامل از جریان هوای جانبی در آشپزخانه ها جلوگیری کرد. به همین دلیل، آویزان کردن هودها در صورت امکان، مطابق با مقادیر NFPA 96، به منظور کاهش اثر فراگیر جریان هوای جانبی خارجی مفید است.

یادآوری مهم برای ایمنی آتش نشانی

  ترتیبات کاهش دبی اگزوز در بالا ذکر شد. نکته مهمی که نباید از آن غافل شویم دمای گازهای خروجی اگزوز است. دما در هود و کانال ها در نرخ جریان اگزوز پایین افزایش می یابد. درجه حرارت در محدوده 280 تا 365 درجه سانتیگراد، دمای آستانه احتراق با توجه به نسبت مخلوط بخارات روغن پخت و پز است. رسیدن به این دما در کانال ها یا هودها به معنای آتش سوزی است که به صورت انفجار شروع می شود. سنسورهای دما و کاربردهای مبدل فرکانس در کانال ها نتایج عملی را ارائه می دهند. نکته ای که در اینجا باید به خاطر داشت این است؛ دمای سطح داخلی هود و دمای هوای مجرای داخلی ممکن است به دلیل انتقال حرارت تشعشعی از تجهیزات پخت و پز به سرعت افزایش یابد. جهت خرید و بررسی بیشتر هودهای صنعتی و مرکزی و نصب رایگان می توانید به صفحه هود صنعتی مراجعه کنید.

کلام آخر

نصب و تعبیه هودهای صنعتی و مرکزی بخصوص در آشپزخانه های بزرگ نیازمند دانش و تخصص است. توصیه اکید می شود جهت جلوگیری خسارت مالی و همچنین بهبود کیفیت و تهویه خوب آشپزخانه با مشاوران تماس بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید با شماره 02122145181 تماس بگیرید و یا به سایت https://negin-tabkh.com/ مراجعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها